Tiden som barn, teenager og ung kan være udfordrende.
Tanker og følelser kan være svære at få styr på.
Et stort antal børn og unge oplever mobning, mistrivsel i skole eller familie, angst, stress, bekymringer, ensomhed og usikkerhed.
Ønsket om at få venner og være en del af et fællesskab fylder også meget hos de fleste mennesker – unge som voksne. Usikkerhed, følelsen af forkerthed eller ikke at høre til, bremser mange i at opnå de sociale fællesskaber de ønsker.
Fysiske smerter, tvangshandlinger, behov for kontrol og ændring i adfærd er blot nogle af de indikatorer der er for, at dit barn har behov for hjælp.
Terapi er en nænsom måde til at hjælpe barnet/den unge godt igennem de svære udfordringer.
Som ung kan du føle dig usikker på din identitet, hvem du er, og hvad du skal. Tankerne er mange, og stress, angst, tristhed, modløshed, ensomhed og frygt for fremtiden er følelser som en del unge tumler med. Ønsket om at indgå i sociale fællesskaber og få nye venskaber oplever mange unge også som svært at få opfyldt, og det kan give en følelse af, at man er forkert.
Eksamensangst, usikkerhed om studievalg og fremtid mv. er også velkendt for mange – men der er hjælp at hente.
Tiden mellem barndom og voksenliv er fyldt med muligheder, men også med mange krav og beslutninger. Gennem terapi og coaching kan den unge få hjælp til at finde sig til rette, føle sig god nok, opnå et realistisk og godt selvbillede, og blive hjulpet med de ting, der er svære
Terapi vil være en god idé hvis du måske oplever følgende:
Tryghed i relationen vægtes meget højt. Jeg bruger derfor meget tid på at lytte grundigt og tage terapien i det tempo som den unge kan, og vil, være med til.
Det kan være både skræmmende og grænseoverskridende at gå til psykolog og tale med en fremmed voksen. Terapien behøver derfor ikke nødvendigvis at være i min praksis, men kan i stedet foregå som en uformel og uforstyrret gå tur i Fredskoven, hvor min praksis ligger. Terapien vil alt efter problematikkerne være et miks af terapi og coaching.
Ikke nødvendigvis, men alt efter den unges alder kan et terapiforløb starte ud med en forældresamtale.
Unge over 15 år skal selv være med til at beslutte i hvilken omfang forældrene skal være involveret. Dog skal forældrene være vidende om og indforstået med at den unge er i terapi.
Forældre involvering kan være et vigtigt element i forhold til at hjælpe barnet/den unge igennem sine udfordringer. Man kan som forældre desværre komme til – i bedste mening – at vedligeholde den unges udfordringer i forsøget på at hjælpe. Det kan derfor være hensigtsmæssigt, at både den unge og forældrene klædes på til at håndtere udfordringerne på bedste vis.